/

Sawah Asia punca pemanasan global? -- Saintis rumus metana tanaman padi

BANGKOK 2 Mei 2007 – Ketika delegasi persidangan iklim berdebat mengenai cara mengurangkan gas rumah hijau di sini sejak Isnin lalu, salah satu masalah dan juga penyelesaiannya terdapat di lapangan padi luas terbentang di Thailand, Asia dan beberapa negara lain.   

Penghasilan gas metana dari kawasan sawah padi dikatakan turut menyumbang kepada pemanasan global sama seperti loji kuasa pembakaran arang, asap kenderaan dan sumber lain yang mengeluarkan karbon dioksida.


Malah, laporan Panel Antara Kerajaan Mengenai Perubahan Iklim minggu ini menyimpulkan pengeluaran beras sebagai punca utama kenaikan paras metana pada kurun ke-20.

Tidak ada tanaman lain yang mengeluarkan jumlah gas rumah hijau sepertinya, penghasilan metana adalah unik bagi tanaman padi.

Sekiranya negara-negara Asia sedang meneroka cara mengurangkan gas rumah hijau, mereka harus melihat pengeluaran beras kerana walaupun ia bukan sumber utama, ia adalah sumber yang tidak boleh diketepikan,” kata pakar perubahan iklim Institut Penyelidikan Beras Antarabangsa di Filipina, Reiner Wassman.
Sejenis bakteria yang banyak didapati di sawah padi menghasilkan metana ketika menguraikan bahan organik seperti baja asli dan ia terbebas terus ke atmosfera melalui tanaman itu.

Metana adalah 21 kali lebih berkemampuan untuk memerangkap haba berbanding karbon dioksida dan walaupun ia merangkumi 70 peratus daripada keseluruhan gas yang memerangkap haba di atmosfera, metana kini meningkat kepada 23 peratus, berdasarkan laporan oleh Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat (EPA).

Kajian saintis AS dua tahun lalu di China mendapati, keluasan sawah padi telah berkurangan sebanyak 10 juta hektar sejak sedekad lalu berpunca daripada peralihan kepada tanaman lain dan meninggalkan kawasan kurang subur.

Kajian itu menambah, baja berasaskan nitrogen telah menggantikan penggunaan baja asli dan ramai petani China tidak menggunakan air yang banyak di sawah mereka. – AP
try , Jumaat, Mac 28, 2008 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog