2+4 hrs...Twogether Fourever

/

Perut buncit jadi faktor nyanyuk

CHICAGO: Memiliki perut buncit pada pertengahan usia meningkatkan risiko tiga kali ganda menghidap masalah nyanyuk.

Memandangkan 50 peratus daripada orang dewasa dalam negara ini mengalami masalah obesiti, ia memang hasil kajian yang membimbangkan,” kata penulis kajian, Rachel Whitmer, dari Bahagian Penyelidikan Tetap Kaiser di Oakland, California.

Mengalami pertambahan berat badan berlebihan pada pertengahan usia dan ke atas sudah lama turut dikaitkan dengan peningkatan risiko bagi penyakit lain termasuk angin ahmar, diabetes dan penyakit jantung.

Ini adalah kajian pertama yang mengaitkan lebihan lemak dalam badan dengan masalah nyanyuk, dan menariknya, lebihan lemak di perut meningkatkan risiko di kalangan mereka yang memiliki berat badan normal secara keseluruhan.

Penyelidik mengukur lemak perut 6,583 responden yang berusia 40 hingga 45 tahun di utara California dan kira-kira 36 tahun kemudian, 16 peratus daripada mereka didapati menghidap nyanyuk, menurut kajian yang diterbitkan dalam jurnal Neurology.

Mereka yang berat badan berlebihan atau obes tetapi tidak memiliki perut buncit berisiko 80 peratus mengalami nyanyuk berbanding orang yang mempunyai berat badan dan paras lemak perut normal.

Risiko mengalami nyanyuk melonjak kepada 230 peratus di kalangan individu yang mempunyai berat badan berlebihan termasuk berperut buncit dan meningkat kepada 360 peratus di kalangan orang obes yang juga memiliki perut buncit.

Bahagian mana seseorang itu membawa beratnya, terutama pada pertengahan usia - menjadi peramal penting bagi risiko nyanyuk,” kata Whitmer.

Ketika lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk memahami mengapa kaitan ini wujud, tidak mustahil masalah obesiti di bahagian perut adalah sebahagian daripada permasalahan tingkah laku berkaitan aspek kesihatan yang meningkatkan risiko nyanyuk.

Bedah siasat menunjukkan perubahan dalam otak dikaitkan dengan penyakit Alzheimer mungkin bermula pada awal hingga pertengahan dewasa, dan satu kajian lain menunjukkan lemak tinggi pada perut di kalangan orang dewasa dikaitkan dengan masalah otak yang besar.

Hasil kajian itu menunjukkan kesan bahaya obesiti di perut terhadap otak mungkin bermula lama sebelum petanda nyanyuk muncul,” katanya.

Sementara itu, akhbar The Telegraph melaporkan, bilangan orang nyanyuk di Britain akan meningkat kepada 1.2 juta pada 2028.

Penyakit nyanyuk menyebabkan seseorang hilang ingatan dan keupayaan percakapan. - Agensi

Sumber :: Berita Harian
try , Khamis, Mac 27, 2008 | 0 komentar :: Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

...lagi Artikel yang Berkaitan :

Terima kasih atas kunjungannya, Bila anda suka dengan artikel ini silakanlah JOIN TO MEMBER BLOG atau berlangganan geratis Artikel dari blog ini, daftarkan email anda pada form subscribe diatas . Pergunakan vasilitas diblog ini untuk mempermudah anda. Bila ada masalah dalam penulisan artikel ini silahkan kontak saya melalui kotak komentar yang ada dibawah atau gunakan fasilitas yang ada diblog ini untuk menghubingi saya.

Salam Blogger.... !!! .

0 komentar :: :

1. Komentar SPAM Akan secepatnya dihapus
2. Pastikan untuk " Berlangganan Lewat Email " untuk membangun kreatifitas blog ini
3. Cek komentar masuk sebelum bertanya.
4. Link aktiv tidak akan berpungsi.
5. Dilarang menyebarluaskan artikel tanpa persetujuan dari saya.
6. Untuk mengajukan pertanyaan diluar postingan diatas, silahkan klik " Forum Diskusi "
7. Bergabung dengan kami untuk menjadi member Klik " Join to Member "
8. Komentar yang mengandung code tag HTML, konversikan terlebih dulu silahkan klik " Konversi Kode "

Konversi Kode Forum Diskusi Join to Blog